29. ОКТОБАР

Дворана Нишког симфонијског оркестра, 20ч

“Омаж Маестру Хоакину Родригу” (1901-1999) поводом обележавања 25 година од смрти

Сара Марјановић, клавир

ПРОГРАМ

Свита за клавир (1923) / Suite for Piano (1923)

  • Preludio
  • Siciliana
  • Bourrée
  • Minué
  • Rigodón

Четири комада за клавир (“Cuatro piezas para piano”) (1938) Caleseras (Homenaje a Chueca)
Four piano pieces (“Cuatro piezas para piano”) (1938) Caleseras (Homenaje a Chueca) 

  • Fandango del ventorrillo
  • Plegaria de la Infanta de Castilla
  • Danza Valenciana

У сенци Торња Бермеха (“A l’ombre de Torre Bermeja”) (1945)
In the shadow of the Tower of Bermeja (“A l’ombre de Torre Bermeja”) (1945)
Четири андалужанске слике (“Cuatro estampas andaluzas”) (1946 – 1952) El vendedor de chanquetes
Four Andalusian pictures (“Cuatro estampas andaluzas”) (1946 – 1952) El vendedor de chanquetes  

  • Crepúsculo sobre el Guadalquivir
  • Seguidillas del diablo
  • Barquitos de Cádiz

Три евокације (“Tres Evocaciones”) (1981)
Three evocations (“Tres Evocaciones”) (1981) 

  • Tarde en el parque
  • Noche en el Guadalquivir
  • Mañana en Triana

Сара Марјановић

КЛАВИР

Сара Марјановић је рођена у Београду у породици научника. Музичко образовање започиње  најпре у музичкој школи „Мокрањац”, у класи Проф. Мирославе-Лили Петровић, и са петнаест  година постаје студент Факултета Музичке Уметности у Београду, класа Проф. Арбо Валдма.  Дипломирала је са наградом Универзитета Уметности „Студент генерације” и са наградом из  Фонда „Емил Хајек” као најперспективнији млади пијаниста. Такође на ФМУ стиче звање  Магистра уметности. Први наступ као солиста уз пратњу оркестра имала је са дванаест година,  а у тринаестој је одржала први солистички концерт. Од 1991. године живи у Шпанији, где је на  Краљевском Високом Конзерваторијуму за Музику у Мадриду завршила двогодишњи Курс  специјализације за шпанску музику, у класи изузетног шпанског пијанисте, Manuel Carra.  Похађала је курсеве истакнутих руских пијаниста и педагога Виктора Мержанова и Дмитри  Башкирова, као и шпанског пијанисте Joaquín Soriano-а.

Учествовала је на добротворним концертима, међу којима истиче Гала концерт „Music for Peace  at UNESCO” (Париз, 1999), који је емитован на бројним светским телевизијама и на коме је  наступила уз славне уметнике попут Зубина Мехте, Барбаре Хендрикс, Грејс Бамбри,  Монтсерат Кабаљé, а водитељи програма су били Грегори Пек, Мариса Беренсон, Сидни  Поатие и други.

Сара је аутор и продуцент едукативног програма „Траговима звука“ за најмлађи узраст, који  чине књига-диск на српском и шпанском језику („Tras la huella de los sonidos”), мултимедијални  концерти, уметнички видео-спотови и ТВ серија од 12 епизода. Славни диригент Зубин Мехта  је истакао да „Траговима звука“ представља «управо оно што је деци неопходно: да се  инспиришу и дисциплинују кроз музику, како би се припремили за животне захтеве.»

Издавачка кућа „Europa Ediciones” објавила је недавно на шпанском језику Сарину  аутобиографску књигу “Envuelta en sonidos” („Обавијена звуцима“), која је доступна у више  земаља света, а којом Сара обележава четири деценије на музичкој сцени.

Занимљивости о Хоакину Родригу и вези између њега и солисткиње Саре

Иако је Хоакин Родриго (1901-1999) достигао светску славу захваљујући делима писаним за  гитару (и, пре свега, „Концертом за Аранхуез“ за гитару и оркестар), композитор је био одличан  пијаниста, као и његова супруга Викторија Ками. Каталог његових клавирских дела је најобимнији и обухвата цео његов композиторски век. Говорио је: « Почео сам да пишем управо  за клавир, и током свих ових година мог рада као композитора, прилазио сам овом  инструменту предајући му се са нежношћу и љубављу. Компоновао сам на једноставан и  аутентичан начин оно што сам осећао и што сам могао кроз музику да изразим. За мене,  свирати клавир је као молити се свакога јутра. »

Према речима композиторове ћерке, гђе. Сесилије Родриго, « Сара Марјановић је лично  познавала Хоакина Родрига и од првог тренутка је била очарана његовим клавирским  делима и његовом личношћу.

Нема никакве сумње да тај утицај и траг који је на њу оставио  лични контакт и рад са композитором, преточен у њену величанствену интерпретацију  свих његових клавирских дела, која у својој целини представљају, због своје изузетне  виртуозности, аутентичан подвиг за сваког пијанисту који их изводи. »

Сара Марјановић је остварила за дискографску кућу “SONY Classical” први светски снимак  Комплетног опуса за соло клавир Хоакина Родрига (дупли ЦД), који је добио изванредне  критике свуда у свету: проглашен је „Открићем месеца“ у енглеском музичком часопису “Classic FM”, добио је максималних пет звездица (како за интерпретацију, тако и за тонски снимак) у  енглеском часопису “BBC Music Magazine”, заузео је прво место на листи најбољих дискова  класичне музике у јапанском музичком часопису “Онгаку но Томо“, као и у шпанском музичком  часопису „Меломано“.